search

Het belang van voeding

Nog
dagen,
uur,
minuten en
seconden
?
Gedoneerd

Neem voldoende eten en drinken mee. Drink minimaal een bidon per uur. Een vuistregel op de Alpe d’Huez is dat je tijdens de klim in iedere buitenbocht even flink drinkt. Door jezelf dat aan te wennen beperk je de kans dat je te weinig drinkt. Als het warm is kan het zweetverlies bij het klimmen namelijk oplopen tot wel twee liter per uur.

Op verschillende plaatsen langs het parcours (startplein, bocht 16, bocht 7 en finishplein) zal water worden aangeboden. Bij de start, in bocht 7 en op het finishplein zal (indien de omstandigheden dit nodig maken) ook bouillon beschikbaar zijn. Hiervoor geldt wel: op = op.

Drink je meer dan twee liter water en verlies je veel vocht en zout (vooral bij warm weer), dan doe je er goed aan om circa 1 à 2 gram zout per liter aan de drank toe te voegen. Dit kan gewoon keukenzout zijn. Vrijwel alle beschikbare sportdranken bevatten te weinig zout.

Eet en drink veel koolhydraten. Een goede richtlijn is circa 60 tot 100 gram koolhydraten (krentenbollen, sportdrank, energiedrank, bananen) per uur. Om zes keer de Alpe d’Huez op te klimmen verbruikt een man van 70 kilo circa 8000 kilocalorieën.

Als je niet gewend bent veel sportdrankjes te drinken, doe dat dan tijdens de koers ook niet. Je maag en darmen kunnen anders fors gaan protesteren.

Laatste nieuws

Oproep bij Evers Staat Op

16-05-2018

Zojuist waren we bij Evers Staat Op op Radio 538! We zijn nog op zoek naar de volgende goederen.

Lees verder

Het aftellen is begonnen!

13-05-2018

Zondag 6 mei was de Kick-off van Alpe d’HuZes 2018. De Kick-off vond plaats in het altijd gastvrije Papendal. Koerskleding kon worden opgehaald, het was druk in de Alpe d’HuZes-winkel en de vele vaste vrijwilligers van Alpe d’HuZes voorzagen de deelnemers van de laatste informatie

Lees verder

Alpe d’HuZes-app is onmisbaar tijdens de koersweek 2018

06-05-2018

Met het koersboekje én de Alpe d’HuZes-app hoef je niets te missen in de koersweek. Alle informatie en het weekprogramma heb je dan altijd bij de hand of op je smart phone of in print versie!

Lees verder

Onze sponsors