search

'Gouden tips' van deelnemers en vrijwilligers

Nog
dagen,
uur,
minuten en
seconden
5518819
Gedoneerd

 

TIP
Durf te vragen, je vraagt het niet voor jezelf maar voor een goed doel. En zorg voor iets tastbaars, iets wat je snel en makkelijk kunt laten zien!
Wendy Roos en Nathaly Westerhoven (al jaren actief als vrijwilligers binnen team Sponsorwerving) besloten vorig jaar zelf ook de Alpe d’Huez te gaan beklimmen. “Tijdens Alpe d’HuZes-dagen delen we sponsortips over hoe je het sponsorbedrag bij elkaar kunt krijgen. Hoe leuk is het dan om dat zelf ook in de praktijk te ervaren. Voor onze armbandactie hebben wij samenwerking gezocht met een vriendin die een speciale set armbanden heeft ontwikkeld, waarin hoop, liefde en geluk samenkomen. En het gaat fantastisch. Van elke verkochte set gaat er zes euro naar Alpe d’HuZes. Inmiddels hebben wij op deze manier al 1000 euro kunnen toevoegen aan onze actiepagina. Hoe gaaf is dat! En mensen krijgen er ook nog een mooie armband voor. Iets tastbaars.”

Speel in op een rustige tijd in de horeca en zorg voor een win-winsituatie.

Met haar team Leef Elke Dag organiseert Anja de Bruijn, al een paar jaar een dineractie. Gemiddelde opbrengst: tussen de 3500 en 4500 euro, allemaal voor Alpe d’HuZes! “De deelnemende restaurants stellen een driegangenmenu samen, de prijs is 30 euro per persoon, exclusief drank, en daarvan gaat 17,50 via ons team naar Alpe d’HuZes/KWF. Daar wijken we niet van af. Zo blijven de spelregels voor iedereen helder. Vaste dag voor deze actie is al jaren de laatste donderdag in januari. “Een mooi moment voor de horeca, want na de feestmaand kun je januari ronduit rustig noemen. De dineractie is dan ook een echte win-win: het restaurant heeft zijn tafels gevuld en het team heeft een mooie donatie op weg naar het streefbedrag binnen.”

Uit ervaring weet Anja dat de restaurants voor 12,50 een prima menu kunnen samenstellen. “De chef-koks vinden het vaak een sport om met zo weinig budget toch een zo mooi mogelijk menu te kunnen samenstellen. Soms geven ze hun menu echt een eigen invulling. Dan kiezen ze bijvoorbeeld voor biologische, natuurlijke producten aansluitend bij de doelstellingen van KWF. Wij hebben desserts voorbij zien komen waarin het fietsertje als logo was verwerkt!”
Reserveringen worden direct bij het restaurant gedaan. Gasten melden wel even dat ze komen eten voor Alpe d’HuZes. “Wij verzorgen verder alle pr: posters en flyers, we nemen contact op met de plaatselijke media en op Facebook maken we een evenement aan. Zo kan het restaurant zich geheel richten op het neerzetten van een prachtig menu.”`

Hou het laagdrempelig. En doe iets terug.

Carine loopt in juni de berg op en bedacht  een soort heitje voor een karweitje: “Maar dan anders, mijn actie is 'Een tientje voor Carientje'. In ruil voor bijvoorbeeld een klusje, een knutsel of een knuffel kunnen mensen 10 euro aan mij doneren. Niets moet, alles mag. Kleine beetjes helpen en alles gaat naar het KWF!”

Laat lokale ondernemers iets bijdragen in natura, zodat je geen kosten hebt en de opbrengst volledig naar Alpe d'HuZes kan gaan.

Jeroen Arets spint in de wintermaanden met een vaste groep. Zo kwam hij op het idee om een spinningmarathon te organiseren om geld in te zamelen voor Alpe d’HuZes. “Even met de spinninginstructeur overlegd en hij regelde dat we een ochtend de spinningfietsen en alle faciliteiten van het centrum konden gebruiken. Ik heb voor de verschillende uren ook verschillende instructeurs geregeld om lekker wat afwisseling te hebben qua stijl en ook via hun netwerk deelnemers te werven. Via de lokale supermarkt heb ik kunnen regelen dat we bananen, sinaasappels en peperkoek kunnen aanbieden aan de deelnemers. Alpe d'HuZes is algemeen bekend en bedrijven zijn al snel bereid om te helpen in natura. Die supermarkt zet jij dan via Facebook weer in de schijnwerpers met een bedankpost. Ik heb er een vast bedrag per uur aan gekoppeld. Maar je kunt natuurlijk ook een lager bedrag kiezen en de deelnemers zichzelf laten sponsoren.”
Vertel je verhaal en gebruik sociale media om je actie bij herhaling onder de aandacht te brengen … zorg voor een ‘olievlekverspreiding’. En bied een tegenprestatie aan, hoe klein ook – dat wordt gewaardeerd!
Met kloppend hart schoten Jacolien Veldhuis en vriendin Karline van Team Touw 2 punt 0 hun sportschooleigenaresse aan met het idee van de spinningmarathon. “En toen bleek maar weer: ‘Durf te vragen!’ Eline Flokstra van Fysio & Fitness Middenmeer reageerde meteen enthousiast! Net als bij een echte spinningmarathon gaan we voor zes Alpe d’HuZes-uurtjes. Fietsen van bevriende sportscholen worden ingevlogen zodat we ruim tweehonderd spinuurtjes kunnen vullen. Meer dan 30 procent is al gereserveerd en we hebben nog twee maanden te gaan. Iedere deelnemer krijgt een goodiebag met inhoud. Voor de inhoud lobbyen we bij de plaatselijke middenstand en ook dan geldt: durf te vragen. Net als bij Alpe d’HuZes bieden we komkommer, koek en fruit aan en vertellen daarbij hoe een Alpe d’HuZes-dag beleefd wordt.”
Doe iets interactiefs en maak er een gezellige avond van! Een bierproefkwis bijvoorbeeld :)
Geert Wouters en Wim Mariën zochten én vonden een combinatie van een gezellige avond en daarbij iets overhouden voor Alpe d’HuZes: “We zijn allebei nogal bierliefhebbers, dus het idee om een bierproefkwis-avond te organiseren lag al snel op tafel. De organisatie doen we samen met een aantal vrijwilligers bij ons in het dorp. Een van hen vindt het leuk om een kwis in elkaar te zetten, die digitaal beantwoord kan worden. Dus smartphones zijn een must op zo’n avond! Het wordt heel interactief, waarbij de kwisvragen een combinatie zijn van feitenkennis en hilariteit. Het rondsturen van de uitnodigingen is ook nog eens een goeie reminder. Je ziet dat mensen die niet op de avond aanwezig kunnen zijn, toch nog een keer geprikkeld worden om spontaan een bedrag over te maken op onze actiepagina. Belangrijk is wel dat deelnemers zich van tevoren opgeven, zodat we de juiste hoeveelheid speciaalbier in kunnen kopen.”
Doe iets met zessen. Maar het belangrijkste is eigenlijk: blijf je verhaal vertellen, waarom jíj mee doet! En schroom niet!”
Marinus Doderer “Vorig jaar was mijn zesde keer, en bocht 6 is voor mij dé bocht om alle mannen en vrouwen die er nu niet meer zijn te herdenken. Ik heb al mijn zakelijke connecties privé gemaild en gevraagd of ze een bedrag met ‘zessen’ wilden storten: bijvoorbeeld 6 euro 66, of 66 euro, alles is natuurlijk welkom. En ondanks dat het mijn zesde keer is, blijf ik mensen benaderen, ook die van vorige jaren. ‘Nee heb je, ja kun je krijgen’; gooi die schroom van je af! En weet waar je het voor doet, jouw eigen persoonlijke verhaal is altijd goed. Ik flyer ook altijd in de straat: een mooi briefje met mijn persoonlijke drive in alle brievenbussen, en iedereen die doneert krijgt van mij een persoonlijk bedankje - niet standaard, maar echt gericht op die persoon zelf. Die ‘nazorg’ is ook belangrijk! En blijf inventief. Kijk voor de lol eens in je kast hoeveel oude elektronica of huishoudelijke apparatuur je nog hebt: mobieltjes, laptops, tosti-ijzers, blenders … en vraag dat ook aan je familie. Als je daarmee naar een goeie rommelmarkt gaat, ben je die spullen echt zó kwijt. Mij heeft het vorig jaar 1500 euro opgeleverd, allemaal voor Alpe d’HuZes.”
Jouw persoonlijke verhaal telt. Wat jou raakt in je hart, zet dat om in iets creatiefs en bouw daar je actie omheen.
Vrijwilligers Jannemieke Termeer en Marga te Velde koesteren Jabbertje én Herman Houweling, die hen inspireerde en besmette met het Alpe d’HuZes-virus. “Herman is er helaas niet meer, maar zijn onverzettelijkheid om in 2009 die berg te beklimmen terwijl hij al doodziek was, en wat dat met de mensen in zijn omgeving deed, was voor ons heel inspirerend. Herman begon zijn actie BIG Challenge vanuit de varkenshouderij. Hij wilde laten zien waar varkenshouders toe in staat zijn. Zijn motto was: ‘Er zijn veel meer mooie mensen dan slechte, alleen de mooie worden zo weinig genoemd.’ Inmiddels hebben die mooie mensen ervoor gezorgd dat er veel mensen vanuit de hele land- en tuinbouw de Alpe d’Huez beklimmen tijdens Alpe d’HuZes. Dit jaar kwamen we in contact met René Speelman, de illustrator van Jabbertje. René wil onze actie voor Alpe d’HuZes graag ondersteunen met een passende Jabbertje. Eentje die bij ons past, ons aan Herman doet denken, ons en anderen blij maakt en ons en Alpe d’HuZes helpt. En nu danst Jabbertje op dames- en herenshirts. Shirts speciaal voor mensen die blij worden van de ontmoeting met een mooi mens. We verkopen ze voor 17,50 euro per stuk.”
Durf te vragen en vertel je verhaal! Vraag door tot je antwoord hebt - ‘nee’ is ook een antwoord - en bedank mensen voor de tijd dat ze naar je luisteren. Ron van der Laan: “Eigenlijk ben ik een bevoorrecht persoon als het gaat om binnenhalen van sponsorgeld. Ik kan putten uit een aantal heel trouwe sponsoren die mij elk jaar weer steunen. Ik heb het leveranciersnetwerk van mijn werkgever ter beschikking gekregen en die mail ik met mijn persoonlijke motivatie. Regelmatig pak ik tijdens mijn lunchpauze de telefoon en bel er een aantal of ze mijn actie willen steunen. Via mijn vrienden en kennissen komt er ook wel geld binnen, maar daar vraag ik niet actief om. Verder heb ik een groot aantal bedrijven in mijn maillijst gezet die in de lokale krant adverteren en daaruit krijg ik toch ook best positieve reacties, plus natuurlijk donaties. Wat ik ook doe, is mijn auto beplakken met logo's van sponsoren die een bepaald bedrag doneren. Ook voor die stickers heb ik weer een sponsor gevonden die dit gratis wil doen. Verder heb ik binnen mijn contacten een grote scholengemeenschap waar ik in het verleden veel donaties van heb gekregen. In 2012 ruim 15.000 euro! Die ga ik weer benaderen omdat zij volgend jaar een ‘goededoelendag’ hebben in het teken van gezondheid. Als zij met de hele school meedoen, dan heb ik ongeveer 1300 kinderen die mij helpen om een mooi bedrag binnen te halen.
Denk vanuit de ondernemer. De meeste kleine ondernemers willen best iets doen voor een goed doel, maar ze willen er wel iets aan overhouden, meer dan een ‘goed gevoel’. Dus je moet er ook iets tegenover zetten.
Oud-deelnemer Friso Stilma: “Met de wijnwinkel hier om de hoek organiseerde ik een wijnproeverij. De wijnen koos de wijnhandelaar zelf, mij kostte het hooguit een avondje om een flyer te maken. Aan het eind van de avond ging 20 procent van zijn omzet via mij naar Alpe d’HuZes. Daardoor maakt de wijnhandel misschien wat minder winst op de avond zelf, maar mensen komen een andere keer echt wel terug. Wat ook altijd goed werkt is een tombola, een loterij. Verkoop lootjes voor 5 euro aan alle gasten op zo’n avond, waarmee ze kans maken op een fles wijn. Iedereen koopt wel zo’n lot en het levert je zo weer een paar honderd euro op voor Alpe d’HuZes.”

Begin klein en als dat eenmaal loopt kun je het uitbreiden.

Jean-Jacques van Giels heeft het idee van een ‘Tip voor de Top’-avond overgenomen en uitgewerkt. “Een goede manier om een mooi bedrag op te halen. Voorgaande jaren haalde ik er zo’n 2000 euro mee op voor Alpe d’HuZes. Voor de 'Tip voor de Top'-avond vragen we restaurants en cafés om de fooi van die avond te doneren aan Alpe d’HuZes.” Het kost even wat tijd, maar dan heb je ook wat: “Je moet overal langs gaan met de vraag of ze mee willen doen, posters laten maken, en flyers en kaartjes die restaurants bij de rekening kunnen geven met de uitleg van de actie en de vraag om extra fooi te geven voor het goede doel! Ik zou wel beginnen met één avond waarop iedereen alleen de fooi doneert. Als dat eenmaal loopt kun je het ook uitbreiden en proberen bandjes te vinden die daar willen spelen, voor niets natuurlijk, om zo nog meer mensen naar de stad te krijgen.”
Betrek zoveel mogelijk anderen erbij, want samen sta je sterk!
Loïs Olsthoorn (13) en Zoë de Best (14) zijn dikke vriendinnen en hadden vorig jaar hun eigen Alpe d’HuZes-site. “We hebben allebei onze eigen motivatie en hetzelfde doel, maar samen sta je sterker! Daarom gaan we samen de berg oplopen. We sporten samen, we doen turnen en acrogym en we doen samen hele leuke acties. We hebben bijvoorbeeld honderd appelplaatboterkoeken gebakken en verkocht en dat heeft mooi even 172 euro opgeleverd! Voor Alpe d’HuZes natuurlijk. Maar we hebben ook al voor 300 euro aan statiegeld opgehaald! Op onze basisschool waar wij op zaten hebben we in alle klassen verteld waarom wij meedoen met Alpe d’HuZes. Daar hebben kinderen onderling ook al een wedstrijd om zoveel mogelijk lege statiegeldflessen op te halen, die wij dan weer daar ophalen, want samen sta je sterk! We hebben ook een Facebookpagina: meidennaardealp. Wij gaan binnenkort weer koeken bakken, daar hebben we zelfs een evenement van gemaakt En de legeflessenactie gaat ook gewoon door!”

 

Laatste nieuws

Milieusticker nodig in Frankrijk, levertermijn van 4 tot 6 weken!

17-04-2018

Houd rekening met een milieusticker op je auto wanneer je naar de Alpe d’Huez afreist.

Lees verder

Catering tijdens Alpe d’HuZes: maaltijden bestellen t/m 7 mei

03-04-2016

Tijdens de koersweek van Alpe d’HuZes 2018 kun je ontbijten, lunchen en dineren in de grote Alpe d'HuZes-tent op het finishplein. Maak het jezelf gemakkelijk en bestel je maaltijden vooraf. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor de deelnemers, maar ook voor alle supporters en vrijwilligers: iedereen is van harte welkom. De tent is open vanaf zaterdagmiddag (17.30 uur) t/m vrijdagavond en je kunt er gedurende de hele dag (tot 23.00 uur) ook terecht voor een hapje en een drankje.

Lees verder

Zondag 6 mei: kick-off Alpe d'HuZes (en fietsfestival Holland Classic)

03-04-2018

Op zondag 6 mei is de officiële kick-off van Alpe d'HuZes 2018! Dan tellen deelnemers en vrijwilligers samen af in aanloop naar de dertiende editie van ons mooie evenement. Fijn dat we alweer voor de achtste keer op rij te gast zijn op Sportcentrum Papendal. (Aansluitend kun je je klimbenen testen tijdens fietsfestival Holland Classic.)

Lees verder

Onze sponsors