Ruud Berkhout

Heeft deelgenomen in 2 vorige edities

Steun de bestrijding van kanker!

Beste allemaal,

Ik doe nu voor de derde keer mee aan Alpe d’HuZes met de ambitie om nu zes beklimmingen vol te maken. En vooral om veel geld op te halen voor het bestrijden van kanker in Nederland omdat we nog steeds te veel familie, vrienden en collega's aan deze ziekte verliezen. Met de opbrengsten van Alpe d'HuZes worden hele mooie dingen gedaan, dus help ook mee!

Dank je wel voor je bijdrage :-)

Groeten, Ruud

My Updates

Schaatsen!

Vandaag op de Weissensee 75 km geschaatst tijdens een toertocht. Prachtig weer, op zich goed ijs maar veel scheuren en dus 11 keer liggen...

Trainen!

Inmiddels een paar flinke trainingen achter de rug: een dag heuvels in Limburg en vanuit Maastricht naar huis, retour Ermelo, naar Den Helder en Alkmaar, retour Den Helder en de Jop Zoetemelk Classic. Uiteindelijk opgebouwd naar 280 km en 1000 m hoogteverschil op een dag.

Vrijdag 31 mei vertrek ik naar Bourg d'Oisans en donderdag 6 juni is het zover!

Aangekomen en eerste rit.

Hi,

Gisteren na een treinreis per Thalys, RER en TGV aangekomen in Grenoble en gefietst naar le Bourg d’Oisans. Ik heb daar een kamer bij een familie buiten het dorp, met uitzicht op het skidorp Alpe d’Huez.

Vandaag een eerste trainingsrit gemaakt aan de westkant van het dal (Alpe d’Huez ligt aan de oostkant). Een klim gedaan die vergelijkbaar is met Alpe d’Huez maar over een kleinere weg met een paar onverlichte tunneltjes. Vooral in het tweede tunneltje met twee bochten was het echt aardedonker. Ook met een fietslampje en het lampje op je mobiel keek je niet verder dan 1-2 meter. Gelukkig kwam er toevallig een fietser met een groot fel licht, anders was ik omgekeerd. Maar het was de moeite waard: prachtige uizichten op bergen, het dal, watervalletjes en de klim naar Alpe d’Huez.

Bijna op het hoogste punt een stop met andere fietsers gehad. Daarna een stuk onverhard en over de top over een chaussee deformée weg naar beneden. Halverwege ingevoegd op de (lichtere) klim naar de Col d’Ornon. Daar wat gegeten en gedronken en afgedaald naar Bourg.

Trainen en genieten!

Zondag, maandag en dinsdag getraind. Zondag heb ik een relatief lange rit gemaakt naar de bekende bergpassen Col de la Croix de Fer en de Col du Glandon die vlakbij elkaar liggen. Mooie plaatjes op 2000 meter hoogte! Maandag de klim naar Alpe d'Huez om mijn persoonlijke fietskleding op te halen, met een minder steile dus langere afdaling via Villard-Reculas. De klim ging redelijk goed, veel beter gevel dan de eerste fietsdag hier. Dinsdag een mooie rit, eerst over een nieuw fietspad door het bos en drie zijstroompjes van de rivier (dus natte schoenen :-) en een prachtige klim in het dal richting La Bérarde. Het enige nadeel was het net aangebrachte asfalt, zwarte banden met heel veel kleine steentjes. Woensdag een begin gemaakt dat eraf te schrappen met een schroevendraaier en verder af te schuren met Ajax, maar na advies van de fietsenmaker toch maar nieuwe buitenbanden erop laten zetten. en nieuwe remblokjes achter, die waren alweer half afgesleten na al het afdalen hier. Woensdagochtend als vrijwilliger in de winkel gestaan en minder ervaren medeklimmers geadviseerd een warm jasje en windstopper te kopen. Ze zullen me gezien de koude 's ochtends op Alpe d'Huez heel dankbaar geweest zijn denk ik. Inmiddels in de Air BnB gezelschap van een sympathiek Australisch stel gekregen die een paar jaar ouder zijn. Hij heeft als ervaren triatleet en ultrarunner ook een keer Alpe d'Huez beklommen en snapt niet dat je dat zes keer op een dag kunt doen. Anderzijds kan ik me niet voorstellen dat je 80 km rent op een dag of een triatlon kunt volbrengen, ieder zijn vak!

Zes keer!!!

Donderdag 6 juni, de grote dag waar ik naar toe gewerkt heb! Zou het nu wel lukken om zes keer boven te komen? Alleen is het allemaal meezit kan ik het redden… Om 3 uur wakker geworden, wat gegeten en door het stukje donkere bos naar de start gereden. De vleermuizen in het bos waren nog wakker en vlogen door de lucht, bijzonder. Om kwart voor vier stond ik redelijk vooraan bij de start in het dorp tussen veel toch wel zenuwachtige, kwebbelende fietsmannen en -vrouwen. Er werd per groep gestart, voor iedere groep die uit fietsers, lopers en wandelaars bestond werd apart afgeteld. In een lang lint samen naar het begin van de klim: je rijdt recht op de rotswand af, slaat dan linksaf en gaat direct met 10-12% omhoog gelijk op het zwaarste stuk van de klim. Het was uiteraard verschrikkelijk druk met rechts wandelaars en links lopers en vooral fietsers. Gelukkig nog haast geen verkeer behalve een paar afdalende fietsers op weg naar de start. Na veel inhalen op de eerste kilometers werd het wat rustiger en daarmee wat relaxter. Tijd om te genieten van het lange lint met fietslampjes die je in de stukken boven en beneden je kunt zien. Toeschouwers en muziek in de bochten en dorpjes die je onderweg tegenkomt. En in een aantal bochten branden de honderden herdenkingskaarsen, dat gaf mij een brok in de keel, evenals de foto’s die sommige deelnemers met zich meedroegen. Een man had een halve pop op de bak voorop zijn fiets, dus dan weet je wel hoe laat het is…

In het eerste dorp op ongeveer een kwart, La Garde, wordt het wat vlakker, dan kan even de spanning van de benen en kun je al fietsend bananen, ontbijtkoek en nog veel meer aanpakken. Na La Garde is het minder steil maar nog steeds 6-8% met uitschieters van 10%. Er zitten daar veel mooie stukken met bos en uitzicht het brede dal en een smaller dal in. Na het dorp Huez Village, waar veel volk langs de kant staat, kom je in het deel terecht met weides en slechts een enkele boom. Dan kun je het skidorp Alpe d’Huez al zien liggen, maar je moet dan nog wel een paar flinke stukken omhoog slingeren. Uiteindelijk rijd je het dorp in via de laatste helling van zo’n 8%, tussen de chalets en appartementsgebouwen. Dan daal je even af, ga je een tunneltje door en rechtsaf voor de laatste 100 m klimmen. Tenslotte draai je de finishstraat in en dender je hellingaf tussen de klappende toeschouwers door de finish, steeds een mooi gevoel! En dan is het kiezen: gelijk weer afdalen of even pauzeren in de grote tent.

Het was gelukkig de slechtste dag van de week (!), het begon bewolkt met bijna 10 graden in le Bourg d’Oisans bij de start en warmer dan 20 graden met lichte bewolking is het niet geworden. Veel beter dan de 25 graden en volle zon in de dagen voor de tocht en ook vandaag, de dag erna. Het enige nadeel was dat Alpe d’Huez in de wolken zat, het was mistig en maar 6 graden bij de eerste twee beklimmingen. Pas na de derde klim brandde de zon er doorheen. Het gevolg was kleumend van de kou afdalen en beneden opwarmen in de tent met een omgeslagen deken bij de warme luchttoevoer…

Het afdalen moet je trouwens niet onderschatten, dat kost steeds ongeveer een half uur, uiteraard afhankelijk van hoe (roekeloos) je afdaalt tussen het (gelukkig niet al te drukke) verkeer van de locals en de organisatie. In totaal kost je dat dus ook 2,5 uur van je kostbare tijd.

De eerste twee klimmen gingen volgens schema, door een vroege start liep ik zelfs een half uur voor. De derde klim ging veel zwaarder, blijkbaar had ik toch niet voldoende kunnen bijtanken. Onderweg al een vloeibare gel genomen en na die klim langer gerust, cola gedronken en een broodje gegeten. Klim vier ging weer goed, al moest ik onderweg even mijn fiets laten controleren omdat er een flinke kraak te horen was. Mogelijk de combi van de koppelplaatjes van mijn fietsschoenen en de klikpedalen, maar dus geen ‘gevaarlijke’ gebreken voor in de afdaling. Klim vijf was ok, om kwart over 5 was ik boven, een kwartier later dan gepland. Om 17.27 stapte ik weer op de fiets en realiseerde ik me dat ik moest opschieten om nog voor de deadline van 18.00 uur van start te mogen voor de zesde klim. Toen ik beneden arriveerde kreeg ik te horen dat ik nog vier minuten had. Ik heb mijn fiets bij een paar meiden gedumpt en gevraagd of ze mijn bidon wilden vullen, zodat ik zelf nog wat drinkyoghurt naar binnen kon werken en op tijd op pad kon gaan.

Deze laatste klim was vreemd omdat er nauwelijks andere fietsers meer waren, ik heb er maar een stuk of twintig gezien onderweg. Allemaal bezig om hun grens te verleggen met een vierde, vijfde of zesde klim! De eerste helft van de klim ging goed, na een korte rust begonnen aan de laatste zes kilometers. Die waren heel zwaar omdat ik te weinig had kunnen eten en rusten voor deze klim en inmiddels behoorlijk uitgewoond was. Je hebt dan steeds de neiging om te stoppen, maar toen ik me realiseerde dat het qua tijd krap begon te worden ben ik op het tandvlees verder geklommen. Nog een paar duwtjes in de rug van de motormuizen die na Huez Village een erehaag vormden en de aanmoedigingen van de laatste toeschouwers, en toen kwam eindelijk de verlossende dorpsstraat in zicht. Daarna doorrijden naar de finishstraat en zwaaiend door de finish, onder applaus van de toeschouwers. Het was 5 voor 8, ik had nog vijf minuten over voor de finish zou sluiten…

In de grote tent wat gegeten, gedronken en gekletst en toen was het tijd om te gaan afdalen zodat ik voor het donker thuis zou zijn. Met een regenponcho van plastic als extra windvanger onder mijn shirt begonnen aan een door de rijwind koude afdaling. Zonder ongelukken terug bij mijn AirBnB adres waar Graham, een andere logee, me op zat te wachten op het trappetje bij de deur. Ook zijn vrouw Nina en gastvrouw Christelle kwamen naar beneden voor een hartelijke ontvangst en de broodnodige verzorging. Dat had ik wel nodig na zo’n dag!

Al met al heb ik 172 km gefietst in netto 13 uur en 19 minuten (gemiddeld bijna 13 km/u), bijna twee uur stilgestaan/gerust en 6.552 m geklommen en gedaald. Net na mijn finish werd bekendgemaakt dat er tot nu 11,8 miljoen Euro is gedoneerd, dat zal uiteindelijk nog wel 12 miljoen worden. Een heel mooi bedrag waar weer veel onderzoek voor gedaan kan worden, maar ook verbetering van de manier van werken en voorlichting. Ik sprak eerder deze week een jonge arts die onderzocht had of patiënten met slokdarmkanker eerder naar huis konden als ze in plaats van sondevoeding gewone voeding zouden krijgen zodra dat mogelijk was. En als je weet dat dit hele bedrag naar het KWF gaat is het extra mooi. Net als de deelnemers halen ook alle 1.000 vrijwilligers sponsorgeld binnen en betalen alles verder zelf. Zo waren er ook MBO en HBO studenten die hielpen als vlagger, bij de catering en medische verzorging, in de winkel en bij de ordedienst. Een kleine maatschappelijke stage, wat sommige studenten gemakkelijk afging en andere verlegen studenten wat minder. Maar allemaal behulpzaam! Tenslotte sponsoren heel veel bedrijven Alpe d’Huez met al het eten en drinken, de 17 vrachtwagens met spullen en nog heel veel meer. In al die jaren sinds 2006 is er dacht ik meer dan 170 miljoen Euro opgehaald. Heel indrukwekkend, net zoals het voorrecht om voor de derde keer mee te mogen doen met deze dag! Nu ik weer vanuit mijn raam naar de eerste huizen van het bergdorp Alpe d’Huez kijk kan ik alleen maar heel erg trots zijn op mezelf en al die andere kanjers van deelnemers…

Thank you to my Sponsors

Martijn

Ruud, ik steun graag jouw enorme inzet voor dit goede doel. Heel veel respect hiervoor. Succes met je 6 beklimmingen.

Cees Hilgersom

Succes Ruud!

Harmen

Veel succes, Ruud!

100

Anonymous

Zet 'm op en veel plezier!

Maryse

Wim

Eén voor elk levensjaar. Zet hem op !

Dietrik

Succes Ruud, ik heb er vertrouwen in

Nanda

Veel plezier als fietser en als vrijwilliger! Zet 'm op!!!!

Wybren en Marga Bruinsma

Zet 'm op Ruud!

René de Vries

Beste Ruud, Bedankt voor de fijne samenwerking. Ik wens je heel veel succes met het project voor het bedwingen van de Berg der Bergen.!

Bea

Zet’m op! Respect.

Nico

Veel succes met het beklimmen van die berg.

Goed gedaan!! Trots!

Wim

Succes !

150

Telecats BV

Veel succes Ruud!

Barrilito van Dijk

Mooi dat je dit doet Ruud, heel veel succes!

Jorian

Heel veel succes, en niet in slaap vallen op de fiets omdat het zo makkelijk gaat ^^

Ruud heel veel succes! Groetjes Linda

Hans van Oortmarssen

Klasse dat je je inzet voor dit doel!

Eugenie

Zet 'm op Ruud! Super dat je je op deze manier inzet.

reimer brouwer

sterkte en petje af

C B

Omdat ze dat bijna gehaald heeft. Zet hem op :-)

Hi Ruud, Top, top, top...! Mvrgr, Ciccio

Remco

Hi Ruud, mooi doel en een flinke uitdaging! Leuk. Succes! Gr Remco

Zet m op buurman!!

Sander Huijbers

Succes Ruud!

Anonymous

Hoi Ruud. Veel succes, zowel met de Alpe d'HuZes en met je verdere carriere!

Z L

Heel veel suk6 en zet hem op. 4 Voor wat extra bochten :)

Keesq Ammerlaan

Zet 'm op Ruud! faaf dat je dit doet

250

PVKPN

Veel succes!! Team PVKPN

Anonymous

Succes Ruud met alles wat je doet. Jij ook bedankt voor alle goed contactmomenten. Groetjes,

Geert Ammerlaan

Ruud, Heel veel suc6 nu met de voorbereiding en strax met de uitdaging!!!! Mijn compli's hoor!!

Anonymous

Hoi Ruud, Veel succes. Op naar de zes! Groeten, Hans.

Caroline Grinwis en Arthur Helwig

Hallo Ruud, Het typeert je dat je ook nu weer alles in het werk stelt om anderen te helpen. Succes volgend jaar zomer. We zullen aan je denken.

Leendert

Het ga je goed Ruud. Bedankt voor alle goede contacten en wie weet tot ziens. Hartelijke groetjes, Leendert Vellekoop (ljv@hetnet.nl)