search

Protocol - diverse weertypes

Nog
dagen,
uur,
minuten en
seconden
630511
Gedoneerd

Inhoud ‘Protocol -  aandachtspunten bij diverse weertypes’

Algemeen protocol

Het beklimmen van een berg als de Alpe d’Huez is een zware fysieke inspanning en vergt dus een aantal specifieke aandachtspunten onder andere bij warm, koud of nat weer.

  • Zorg ervoor om voldoende te drinken. Dit betekent minimaal 500 ml vocht en maximaal 800 ml vocht per uur. In de regel is een grote bidon per klim voldoende. Drink regelmatig en neem grote teugen, zodat je het beter opneemt. Tijdens de inspanning drink je isotone of hypotone sportdrank, in rust, vooral het eerste kwartier na de klim, drink je hypertoon! Zorg ook voor voldoende aanvulling van zouten en mineralen.
  • Eet voldoende. In de ochtend liefst voldoende koolhydraten (bijvoorbeeld pannenkoeken) en blijf gedurende de dag ook regelmatig eten (bijvoorbeeld krentenbol/energierepen). Tijdens de klim kan je bijvoorbeeld energiegels (eventueel met cafeïne) innemen. Doe dit tijdig (niet pas als je al trek of andere tekenen van vermoeidheid hebt!). Pas op dat je jezelf niet overvoert en eet niet te veel suikers vlak voor een beklimming!
  • Zorg voor reservekleding zodat je niet met natte kleren hoeft te blijven rijden of hoeft af te dalen.
  • Draag altijd je helm (zowel in de klim als in de afdaling). Zorg voor handschoenen, zonnebril, hoofdbedekking.
  • Let op je hartslag. Zorg ervoor niet te lang boven je maximum te rijden. Heb je geen hartslagmeter, let dan op je ademhaling. Als je voelt dat je te veel snel gaat ademen, neem dan een pauze.
  • Je kunt op de bergposten terecht voor advies, of behandeling. Meld je klachten bij de medische posten of aan de mensen van Event Medical Service.

Warm weer protocol

De temperatuur kan in deze tijd erg hoog oplopen. Waarbij het in het dal zeer/extreem warm kan zijn en boven aanzienlijk kouder. We hebben afgelopen jaar verschillen gemeten van 6 graden (ochtend) tot 20 graden (middag)!

  • Draag meerdere laagjes over elkaar. Zorg voor een extra vestje voor het bovenste deel van de klim.
  • Zorg voor extra winddichte kleding bij de afdaling. Kies voor een droog setje om af te dalen, bezwete kleding laat je zelfs bij warm weer, te veel afkoelen.
  • Zorg voor bedekking van je hoofd tegen de zon (zonnesteek). Een buffy/bandana bijvoorbeeld kun je ook nat maken en zorgen voor extra afkoeling. Draag je helm!
  • Zorg ervoor voldoende te drinken. Dit betekent nu minimaal 500ml tot maximaal 800ml vocht per uur (zie ook algemeen protocol). Zorg vooral nu voor voldoende aanvulling van zouten en mineralen.
  • Neem voldoende pauze en zorg dat je dan ook wat eet.
  • Draag een bril met goede UV filter. En gebruik een zonnecrème met hoge beschermfactor. Door de hoogte is de kans op verbranden groter.
  • Wees voorzichtig bij het afdalen. Door de hoge temperatuur kan het asfalt gaan smelten. Let op donkere plekken.

Koud weer protocol

De temperatuur kan tussen start en finish zeker 6 tot 10 graden verschillen vanwege het hoogteverschil. Gezien de vroege start is er kans op erg lage temperatuur tijdens de gezamenlijke afdaling voor de start en tijdens de eerste klim.

  • Draag meerdere laagjes over elkaar. Draag fietsonderkleding. Dit geeft een betere isolatie. Liefst met windstopper.
  • Zorg voor droge kleding bij de afdaling. Vervang bijvoorbeeld je bezwete arm‑/beenstukken. Die koelen te sterk af in de afdaling.
  • Zorg voor handschoenen met vingers en een buffy/mutsje voor je hoofd. Gebruik overschoenen. Liefst waterdichte.
  • Blijf ook nu voldoende drinken. Zorg voor reserve bidons met niet te koude drank. Drink in de pauze iets warms.
  • Zorg dat je voldoende blijft eten. Door de koude temperatuur verbruik je extra energie om je lichaam op temperatuur te houden.
  • Als je het tijdens het afdalen te koud krijgt, stop dan even bij een van de posten op de berg. Met te koude handen loop je kans niet goed te kunnen remmen.
  • Draag ook nu je bril. Zeker in de afdaling.

Nat weer protocol

Het weer in de bergen kan soms ineens omslaan. Zo kunnen er, ook in juni, plots forse regenbuien optreden. Met ook fikse dalingen in temperatuur.

  • Wees bedacht op plotse buien, en dus ook stukken weg die ineens nat kunnen zijn. Er vormen zich soms zelfs beekjes over de weg.
  • Zorg voor een regenjack. Vaak klein opvouwbaar en eenvoudig mee te nemen.
  • Zorg voor extra droge kleding zodat je niet in hele natte kleren hoeft af te dalen.
  • Draag je bril nu ook om je te beschermen tegen opspattend water.
  • Daal langzamer af. Houdt er rekening mee dat je remmen in eerste instantie minder vermogen leveren. Pas je tempo aan en zoek de goede lijn.
  • Vind je het te gevaarlijk om te dalen, stap dan af.

Laatste nieuws

Vroege Vogels-actie sponsorlogo’s

14-12-2017

Heb jij al je sponsoren voor je koersshirt al binnen? Dan kun je meedoen met de Vroeg Vogel-actie sponsorlogo’s. Deelnemers die uiterlijk zondag 28 januari 2018 (24.00 uur) alle sponsorlogo’s die ze hebben verzameld correct hebben aangeleverd, kunnen meedoen met deze Vroege Vogel-actie.

Lees verder

Nieuwe poster Alpe d'HuZes 2018 te downloaden

27-11-2017

Het nieuwe Alpe d'HuZes-jaar is na de Alpe d'HuZes-dag in Nieuwegein echt van start. Daar hoort ook een nieuwe poster bij.

Lees verder

Zondag 19 november: 1e Alpe d’HuZes-dag in Nieuwegein

09-11-2017

Wil je meer weten over Alpe d’HuZes 2018? Kom dan naar de eerste Alpe d’HuZes dag in Nieuwegein. Meld je aan voor een van de workshops, laat je verrassen op de informatiemarkt en inspireren tijdens de plenaire bijeenkomst.

Lees verder

Onze sponsors