search

Column Johan van der Waal (8)

Nog
dagen,
uur,
minuten en
seconden
10021548
Gedoneerd

“Nou dat zal best wat gekost hebben zeg, die reclamecampagne van jullie op radio en tv”.

Het was een opmerking van iemand over de spotjes van Alpe d’HuZes die in de diverse reclameblokken op zowel radio als televisie langskwamen, zowel bij de publieke als de commerciële zenders.

Bij zulke opmerkingen moet ik toch altijd wel glimlachen. Natuurlijk betaalt Alpe d’HuZes daar niet voor. Wie Alpe d’HuZes echt kent weet dat wij nog altijd, eigenwijs als wij zijn, vasthouden aan het anti-strijkstokbeleid.

Wat dat dan is? Het is heel makkelijk uit te leggen, maar daardoor ook heel lastig. Want natuurlijk is zoiets aan interpretatie onderhevig en we kennen daar de resultaten van. Toch wil ik ditmaal nog eens stil staan bij dat mooie uitgangsprincipe van onze stichting.

Laten we met makkelijkste principe beginnen:
Alle donaties, die door de deelnemers via de actiepagina’s worden verzameld, gaan één op één naar het Alpe d’HuZes fonds bij KWF. Dus iedere eurocent, die iemand ophaalt en op zijn actiepagina stort, gaat voor de volle 100% naar KWF. Dat is makkelijk, dat is te controleren, want dat is 100% transparant zichtbaar vanuit de actiepagina’s en in de overboeking naar KWF Kankerbestrijding.
Natuurlijk, als stichting weten wij niet wat iemand persoonlijk of als team doet, voordat actiebijdragen op de actiepagina worden gestort. Dat is dan ook de volledige verantwoordelijkheid van de deelnemer en zijn donateurs.

Het volgende principe is, dat je financieel niet verdient aan je deelname of vrijwilligerswerk voor Alpe d’HuZes. Wij gaan er dus vanuit dat iedere deelnemer het gedachtengoed dat hierbij past naleeft. En ook zal toepassen bij het organiseren van acties en andere activiteiten. Dat gedachtengoed is precies het gedachtengoed dat we hanteren bij de organisatie van het evenement.

Dat het organiseren geld kost, zal iedereen begrijpen. Hoe doen we dat dan als organisatie?
Dat lijkt heel simpel, we vertellen aan iedereen die ons wil helpen, dat we niets betalen…

Dat betekent dat we heel veel uitleggen over Alpe d’HuZes en dat doen al die vrijwilligers bij ons evenement. Maar dat betekent ook dat we zaken gratis ter beschikking gesteld krijgen door heel veel mensen en bedrijven. De één leent zijn aggregaten uit, de ander zijn koffiemachines, weer een ander zijn vrachtwagens. En in het geval van de radio en tv-spotjes hebben de omroepen hun ‘lege’ reclameblokken cadeau gegeven. Het filmpje en het radiospotje hebben wij met professionele vrijwilligers in elkaar gezet. Oftewel, het heeft ons niets gekost.

Lukt dat dan altijd? Nee natuurlijk niet. Soms bieden bedrijven ons sponsoring aan waarbij, bij nadere bestudering, vastgesteld moet worden dat deze bedrijven er ook winst aan overhouden. Daar wil Alpe d’HuZes niet aan meewerken. Andere bedrijven willen alleen hun kostprijs terugzien . Die kunnen we eventueel vergoeden, maar we hopen natuurlijk dat ze worden gedoneerd. Want we willen met zijn allen dat er zo veel mogelijk geld in het onderzoekfonds komt, om te zorgen dat er niemand meer doodgaat aan kanker.

Dus we maken wel kosten, jazeker, maar… dat geld betalen we niet uit de donaties die in geld zijn gedaan. Dat is ons principe aangaande de organisatiekosten.

Uit de inschrijfgelden worden het gepersonaliseerde shirt en broek van de deelnemers betaald. De rest van het geld wordt besteed aan de noodzakelijke kosten die nodig zijn voor de organisatie van een goed en veilig evenement.

Wat als we dan toch nog geld tekort komen? Dan hebben we nog wat alternatieven achter de hand, die nog steeds in lijn zijn met ons gedachtegoed. Enkele voorbeelden daarvan zal ik uiteenzetten. 

Zoals jullie weten biedt Alpe d’HuZes nog diverse andere diensten en producten aan. Dat zijn bijvoorbeeld het faciliteren van vervoer per lift en bus tijdens de koersdag, de verkoop van promotieartikelen via de winkel en de verkoop van voedsel en drank tijdens het evenement. Omdat we dit tegen kostprijs inkopen en voor iets meer verkopen, houden we daar nog extra geld aan over. Dit geld storten we bij voorkeur ook in het Alpe d’HuZesfonds binnen KWF. Mochten er echter financiële tekorten ontstaan vanwege het organiseren van het evenement dan kunnen we dit geld deels daarvoor gebruiken. Daarnaast zijn we als ANBI-organisatie verplicht reservegelden op onze bankrekening te houden ter hoogte van de kosten van het eenmalig organiseren van het evenement. Dat is een bedrag dat je ook kunt terugvinden in onze financiële overzichten.

Er is geen vrijwilliger in de organisatie, die een financiële beloning krijgt om vrijwilliger te zijn. Onze beloning bestaat uit voldoening. Of je nu raad van toezicht bent, bestuur of teamlid. Je doet het omdat je je onbaatzuchtig inzet voor een ander. En dat laatste is een mooi ander principe dat wij hanteren, je onbaatzuchtig inzetten voor een ander.

Dat zijn de uitgangspunten van het anti-strijkstokbeleid, dat wij als Alpe d’HuZes hanteren en daarom glimlachen we als mensen zeggen “dat zal wel het nodige gekost hebben”.

Al deze mooie uitgangspunten hebben ons de afgelopen 9 jaar gebracht waar we nu staan. Meer dan 118 miljoen euro om er voor te zorgen dat er niemand meer doodgaat aan kanker. En tienduizenden deelnemers en vrijwilligers laten keer op keer zien, dat via deze mooie onbaatzuchtige uitgangsprincipes er heel veel mooie dingen mogelijk zijn.

Laatste nieuws

Deelnemers gaven Alpe d’HuZes 2017 rapportcijfer 8,8

22-06-2017

Meer dan 50 procent van de deelnemers heeft de Alpe d’HuZes-enquête ingevuld: een enorm aantal van meer dan 2.200 mensen. Daar zijn we als Alpe d’HuZes-organisatie natuurlijk heel blij mee. Trots zijn we op het cijfer dat we voor het evenement kregen: een 8,8 op de schaal van 10. We zijn er stil van. Zo’n hoog cijfers kregen we nooit eerder!

Lees verder

Save the date: 1 oktober chequeoverhandiging

22-06-2017

Op zondag 1 oktober wordt het eindbedrag Alpe d'HuZes 2017 bekendgemaakt en overhandigd aan KWF Kankerbestrijding.

Lees verder

Column Maarten Vaessen

14-06-2017

Kanjers! Dat zijn jullie allemaal. Wat een week hebben we op onze berg gehad! Iedereen kreeg de kans te verwerken, te herdenken en te genieten. En alsof ons evenement al niet genoeg doet met onze emoties, werd daar nog een schep in overtreffende trap bovenop gedaan. Maar Alpe d'HuZes is Alpe d'HuZes, en dus hebben wij deze achtbaan aan emoties sámen verwerkt en opgepakt. (Het nummer Rollercoaster dat Armada Music speciaal voor ons heeft uitgebracht, is dan ook wel erg van toepassing …)

Lees verder

Onze sponsors