Eerste editie Alpe d’HuKids: fietsen en lopen voor onderzoek naar kinderkanker

•• Persbericht ••

In navolging van het jaarlijkse Alpe d’HuZes gaat op zondag 18 september Alpe d’HuKids van start. Alpe d’HuKids is een nieuw fiets- en loopevenement gericht op kinderen met een parcours van 3,3 km door de straten van Kerkrade met de start en finish op de Markt in het centrum van de stad. Nieuw is dat de kinderen van Alpe d’HuKids samen strijden tegen kinderkanker. Kinderen kunnen zich inschrijven via de website http://alpedhukids.opgevenisgeenoptie.nl.

Voorzitter Johan van der Waal: “Met Alpe d’HuKids bieden we kinderen de mogelijkheid om zich – net als op de berg in Frankrijk – gezamenlijk in te zetten in de strijd tegen (kinder)kanker. Een evenement gemaakt door kinderen, voor kinderen die strijden tegen kanker. Dat is Alpe d’HuKids ten top!”

Onderzoek naar kinderkanker: effecten van bestraling

De kinderen die meedoen aan het evenement organiseren acties om geld in te zamelen. Zo dragen ze bij aan onderzoek naar kinderkanker. Een van de onderzoeken die  wordt medegefinancierd richt zich op de langetermijneffecten van bestraling bij kinderen. In dit onderzoek wordt er samengewerkt met een groot aantal onderzoekers en artsen die verbonden zijn aan SKION LATER (Stichting Kinderoncologie Nederland – Lange Termijn Effecten na Behandeling van Kinderkanker). Onderzoeker dr. Cécile Ronckers: “met de kennis die we opdoen hopen we de langetermijneffecten te verminderen of te voorkomen. We zijn er erg blij mee dat dit project door Alpe d’HuKids ondersteund wordt”.

Kinderen weten waarom ze meedoen

De inschrijving is inmiddels open en alle kinderen die meedoen zijn geweldige kanjers. Twee van deze kanjers zijn Dylano en Phaedra.

Dylano (12 jaar) doet mee voor zijn zusje Nessaya. Zij kreeg in september de diagnose neuroblastoom. De tumor bleek gelukkig goedaardig te zijn, maar kon niet helemaal verwijderd worden. Dylano geeft aan: ‘hopelijk halen we genoeg geld op om kinderkanker in de toekomst te genezen of te voorkomen en dat we geld hebben voor nieuwe onderzoeken, want elke kanjer verdient een kans!’

Phaedra (9 jaar) doet mee omdat zij in augustus 2014 de diagnose botkanker kreeg en haar been werd geamputeerd. In mei 2015 is haar revalidatie begonnen en is ze gestart met het opnieuw leren fietsen. Phaedra: “ik hoop dat ik op 18 september zoveel mogelijk rondjes kan fietsen, want zo kan ik meehelpen om te voorkomen dat andere kinderen ziek worden”.

Uiterste inzet voor het goede doel

De kanjers van Alpe d’HuKids streven één ontzettend belangrijk doel na: dat niemand meer doodgaat aan kanker. Jaarlijks halen de deelnemers van Alpe d’HuZes samen veel geld op om dit doel te bereiken. Met Alpe d’HuKids willen we kinderen de kans geven om hun steentje hieraan bij te dragen.