Persbericht: Saamhorigheid levert miljoenen op

•• PERSBERICHT ••

Alpe d’HuZes 2015:
Saamhorigheid levert miljoenen op

De duizenden deelnemers van Alpe d’HuZes hebben vandaag in ieder geval 11.492.784,58 euro opgehaald. Naast dit tussentijdse bedrag is er nog minstens 3.500.000 euro toegezegd. Het uiteindelijke bedrag wordt in oktober bekendgemaakt. In alle vroegte stonden er 4.318 mensen aan de start om één of meerdere keren de Alpe d’Huez te beklimmen, met hun dierbaren op de virtuele bagagedrager. In de afgelopen tien jaar heeft Alpe d’HuZes minstens 129,5 miljoen euro opgehaald met als doel dat er niemand meer doodgaat aan kanker.

Om 4.30 uur vertrokken de fietsers, wandelaars en lopers voor de heroïsche klim, waarbij de deelnemers, in leeftijd variërend van 7 tot 79 jaar, hun onmacht omzetten in kracht. Maar liefst 227 deelnemers voltooiden de klim zelfs zes keer op één dag. Ook vanuit het buitenland was er animo voor Alpe d’HuZes: 96 deelnemers uit diverse andere landen gingen de strijd aan met de Franse berg.

Een aantal deelnemers die de zware tocht volbrachten, strijden zelf tegen kanker. Zoals Bianca Jonkman, die nog geen half jaar geleden te horen kreeg dat ze niet lang meer te leven heeft. “Een jaar geleden heb ik het dagboek over mijn ziekte letterlijk verbrand tijdens Alpe d’HuZes. Toch kwam het weer terug. Samen met mijn oncoloog heb ik besloten tegen mijn ziekte te blijven strijden. Ze noemen me ondertussen een medisch wonder, maar ik heb een bucketlist tot mijn zeventigste, die ik van plan ben af te maken. Vandaag de Alpe d’HuZes weer kunnen fietsen is daar onderdeel van.”

Een lach en een traan gingen de gehele dag samen. De emotie van het volbrengen van de zware uitdaging en het verdriet om degene voor wie men aan het fietsen of lopen was, maar ook de saamhorigheid en het vieren van het leven maken deze dag tot een bijzondere ervaring voor iedereen op de berg: deelnemers, supporters en vrijwilligers.

Voorlopige eindstand
Aan het einde van de koersdag maakte Johan van der Waal, voorzitter van Stichting Alpe d’HuZes, maakte het voorlopige eindbedrag bekend. “Het is zo bijzonder om te zien dat ook de tiende keer dat we dit doen, er weer zo’n prachtige saamhorige sfeer is en dat het weer zo’n mooi bedrag oplevert. Iedere euro telt, en ook deze euro’s brengen ons weer een stap dichter bij de dag dat er niemand meer doodgaat aan kanker. Een enorm compliment voor iedereen die op wat voor manier dan ook heeft bijgedragen aan dit geweldige resultaat.”

Waar gaat het geld naartoe
De definitieve eindstand van Alpe d’HuZes 2015 wordt, zoals gewoonlijk, half oktober bekendgemaakt tijdens de cheque-overhandiging aan KWF Kankerbestrijding. Dan zijn ook alle toezeggingen, de opbrengsten van de organisatie zelf en de acties van deelnemers die nog langer doorlopen, verwerkt. Dit jaar zijn voor het eerst de thema’s waaraan het geld besteed wordt, vooraf bekendgemaakt. De drie thema’s zijn: Nieuwe ontwikkelingen, Ambitie (via de Bas Mulder Award) en zogenaamde Hermannetjes, het laatste zetje om ervoor te zorgen dat onderzoeksresultaten ook daadwerkelijk bij de patiënt terecht zullen komen. Klik hier voor meer informatie.

Alpe d’HuZes
Alpe d’HuZes is een actie waarbij deelnemers, alleen of in een team, geld bijeenbrengen waarmee zij een bijdrage leveren aan de strijd tegen kanker. Onder het motto ‘Opgeven is geen optie’ beklimmen deelnemers de legendarische Alpe d’Huez tot maximaal zes keer. Alpe d’HuZes bevordert en ondersteunt (wetenschappelijk) onderzoek naar kanker in alle mogelijke vormen, zodat uiteindelijk niemand meer doodgaat aan kanker.