Persbericht: Startschot Alpe d’HuZes door Maarten van der Weijden

Aankondiging: Startschot Alpe d’HuZes door Maarten van der Weijden

Alpe d’HuZes klaar om op 1 juni de berg op te gaan

Donderdag 1 juni vindt voor de twaalfde keer het evenement Alpe d’HuZes plaats. Onder het motto ‘opgeven is geen optie’ beklimmen ruim 4 duizend deelnemers ook dit jaar lopend of fietsend samen de legendarische Alpe d’Huez één tot zes keer. In de afgelopen jaren is op deze manier al ruim 140 miljoen euro opgehaald voor het Alpe d’HuZes/KWF Fonds. Dit jaar wordt het startschot gegeven door Maarten van der Weijden, die olympisch en wereldkampioen openwaterzwemmen werd nadat hij was genezen van leukemie.

Maarten van der Weijden: “Dat ik ben genezen en dat ik nog zoveel heb kunnen doen, dat is niet mijn verdienste. Dat is dankzij het onderzoek en dankzij de artsen. Maar voor veel mensen is dat niet het geval, dat heb ik ook om mij heen gezien. Daarom zijn dit soort evenementen nog zo ontzettend belangrijk; met het geld dat we hier ophalen kunnen we levens redden. Jarenlang heb ik met enorm veel bewondering naar Alpe d’HuZes gekeken als misschien wel de meest succesvolle Nederlandse fondsenwervende actie aller tijden. Ik voel me vereerd dat ik eindelijk dit evenement zal bezoeken en ook nog het startschot mag geven.” Maarten van der Weijden zal niet alleen het startschot geven, maar ook de avond voorafgaand aan het evenement de deelnemers toespreken om ze te motiveren.

Voorzitter Johan van der Waal: “Volgende week zullen er weer duizenden Nederlanders afreizen naar Frankrijk als deelnemer, vrijwilliger, supporter of sponsor. De berg is dan een plek vol verbroedering, want iedereen heeft er zijn eigen motivatie en zijn eigen verhaal, maar iedereen is er voor hetzelfde doel. Iedereen maakt er de beklimming van zijn leven, voor het leven van een ander.”

Koersweek

Vanaf zondag 28 mei staat de berg van Bourg d’Oisans tot en met Alpe d’Huez de hele week in het teken van het evenement. Met interessante, mooie en leuke bijeenkomsten; van een avond over kankeronderzoek tot tartiflette eten met onze Franse partners. Op woensdag 31 mei vindt Alpe d’HuZus plaats, waarbij 231 supporters en vrijwilligers, die op de koersdag andere taken hebben, gezamenlijk één keer de berg beklimmen.

Op donderdag 1 juni om 4.30 uur klinkt het startschot van Maarten van der Weijden, waarna 1018 lopers en 2831 fietsers één tot zes keer de Alpe d’Huez beklimmen. Rond 20.00 uur gaan de laatste deelnemers over de finish en wordt het voorlopige eindbedrag bekendgemaakt. Alle informatie over wat er tijdens de koersweek allemaal te doen is, staat in het koersboekje, zie bijlage.

Thuisblijvers kunnen er ook bij zijn

Alpe d’HuZes 2017 wordt op 1 juni van 8.00 tot 17.00 uur rechtstreeks op televisie uitgezonden door de regionale omroepen RTV Utrecht, L1, Omroep West, NH, Omroep Flevoland, Omroep Zeeland, RTV Drenthe, Omroep Gelderland en RTV Oost. Ook NPO Nieuws neemt de uitzending over. Alpe d’HuZes is online te bekijken via de website van Omroep Brabant.

Thuisblijvers die vanuit Nederland de deelnemers een hart onder de riem willen steken, kunnen boodschappen sturen en verzoekplaten aanvragen via Radio Alpe d’HuZes, de lokale radiozender voor de deelnemers op de berg (frequentie ter plaatse 107.6 FM). Mail naar radio@alpe-dhuzes.nl of app naar 06 25 02 83 79.

Verder is het evenement te volgen via Facebook (Alpe d’HuZes), Instagram en Twitter (@alpedhuzes) en komt tijdens de koersweek elke dag het digitale magazine Alpe d’HuZes Vandaag uit met daarin foto’s, nieuws, achtergrondverhalen en interviews met en over deelnemers en vrijwilligers. Nu.nl, SBS Hart van Nederland en NPO Radio 5 zullen ook verslag doen.

Individuele deelnemers volgen?

Tijdens Alpe d’HuZus op woensdag en Alpe d’HuZes op donderdag kunnen alle deelnemers worden gevolgd via de Alpe d’HuZes-app. Op diverse punten op de berg staan webcams en liggen matten voor de tijdregistratie.