VOEDING

Benieuwd hoe je met voeding het best kunt presteren? Of wil je met minder kilo’s mee de berg op? Laat je op het gebied van eten en drinken zo goed mogelijk adviseren door ervaren sporters, een voedingsdeskundige of een sportarts. Schat je eigen mogelijkheden en beperkingen goed in.

Tips eten

  • Bij tochten van langer dan twee uur doe je er goed aan om bij te eten: circa 60 tot 100 gram koolhydraten (krentenbollen, sportdrank, energiedrank, bananen) per uur.
  • Om zes keer de Alpe d’Huez op te klimmen verbruikt een man van 70 kilo circa 8000 kilocalorieën (1912 kiloJoules). Dit komt overeen met vier tot vijf bruine broden of zo’n tien kilo bananen.

Tips drinken

  • De hoeveelheid vocht die je per uur verliest tijdens een tocht hangt af van de buitentemperatuur en de helling van je route.
  • Pas het drinken aan de temperatuur aan. Drink zo veel dat je na afloop van een lange tocht niet meer dan 1 à 2 kilo bent afgevallen, terwijl je ook weer niet moet aankomen door te veel te drinken.
  • De warmte die je tijdens een klim produceert moet je kwijtraken. Bij warm weer kunnen snelle sporters wel 2 liter zweet per uur verliezen. Per sporter kan het zoutgehalte van het zweet variëren van 1 tot 4 gram per liter, in extreme gevallen wel meer dan 25 gram.
  • Verlies je veel zout tijdens het sporten (slaat je kleding bijvoorbeeld wit uit van het zout)? Drink dan meer dan twee liter per uur en voeg 1 à 2 gram (keuken)zout per liter aan de drank toe. Vrijwel alle sportdranken bevatten te weinig zout.
  • Vuistregel op de Alpe d’Huez: tijdens de klim in iedere buitenbocht even flink drinken, dan beperk je het risico dat je te weinig drinkt.
  • Drink je normaal geen of weinig sportdrankjes, doe dat dan op de koersdag ook niet. Je maag en darmen kunnen anders flink gaan protesteren.

Neem voor de koersdag voldoende eten en drinken mee. Alpe d’HuZes heeft wel extra’s (zoals fruit, water en bouillon), maar voor deze voeding geldt: op = op. Als je de verbruikte voedingsstoffen, het vocht- en zoutverlies niet voldoende aanvult, kun je nog zo getraind zijn, maar dan kom je de Alpe d’Huez niet meer op. In extreme gevallen – als je over je grenzen gaat – kun je beroerd worden, dan kan hulp van artsen noodzakelijk zijn.