BeGlobal: de eigen competentie inzetten voor een maximale sponsorbijdrage

19 Mar 2019

Een evenement als Alpe d’HuZes kan niet zonder sponsoren. En elke sponsor heeft een eigen antwoord op vragen als hoe men in contact is gekomen met Alpe d’HuZes, waarom men kiest voor Alpe d’HuZes om zich te profileren, en wat het oplevert. In dit artikel het verhaal van BeGlobal, in 2019 al voor het negende jaar sponsor van Alpe d’HuZes.

Warm bad
André Noordwijk, medeoprichter en mede-eigenaar van BeGlobal, besloot om in 2010 met een bedrijfsteam deel te nemen aan Alpe d’HuZes. Hij kon toen niet vermoeden dat zijn bedrijf zou uitgroeien tot de sponsor die het in 2019 is. “De redenen om in 2010 deel te nemen waren dezelfde als die van zo vele andere deelnemers”, aldus André. “In familie-, vrienden- en kennissenkring kent iedereen wel mensen die aan kanker zijn gestorven of bezig zijn met het gevecht om er niet aan onderdoor te gaan. Als je dan ook nog fietsen als hobby hebt en je de uitdaging voelt van de uit de Tour de France overbekende Nederlandse berg, dan is er niet veel meer nodig om je over de inschrijvingsdrempel te helpen. Naast het trainen probeer je dan uiteraard ook geld bij elkaar te brengen. We hadden best een groot zakelijk netwerk om in te vissen, aan sympathie geen gebrek, maar dat levert niet altijd op wat je verwacht. Desalniettemin hebben we toen een aardig bedrag bij elkaar gebracht en zijn we de strijd met de berg aangegaan. We werden ondergedompeld in het warme bad van Alpe d’HuZes. Hebben gehuild, gelachen en gepresteerd.”

Meer uit de Alpe d’HuZes-winkel halen
Maar daar bleef het voor André niet bij: “We keken hoe het er in de Alpe d’HuZes-shop aan toeging, hebben gepraat met de organisatie om een beeld te krijgen van hoe het verdienmodel van de shop in elkaar zat. Zo konden we uiteindelijk de organisatie ervan overtuigen dat wij als BeGlobal dat verdienmodel beter konden invullen. Wij konden een ruimere en meer aansprekende sortering van producten bieden, met ook nog een hogere opbrengst voor Alpe d’HuZes. Wij leveren tegen de scherpe prijs waarvoor we zelf de spullen inkopen. Onze marge is sindsdien dus het bedrag dat we jaarlijks sponsoren. Deze andere vorm van sponsoring heeft me er overigens niet van weerhouden om in 2011, 2012 en 2013 ook weer per fiets de Alpe te beklimmen op de eerste donderdag in juni.”

Onderscheidend concurreren
BeGlobal heeft sterke punten die het bedrijf onderscheiden van zo veel andere bedrijven die in relatiegeschenken handelen. Er worden totaalpakketten ontwikkeld, op een klantspecifieke manier. Indien nodig worden nieuwe spullen in een eigen studio ontworpen. Er wordt goed nagedacht over wat wel en niet in het assortiment wordt opgenomen. BeGlobal is lid van BSCI, een organisatie die zich bezighoudt met verantwoord produceren, en voert dat principe ook door bij het samenstellen van de Alpe d’HuZes-collectie. In het speciaal voor Alpe d’HuZes ontwikkelde assortiment is dan ook altijd wel iets te vinden voor iedereen die Alpe d’HuZes een warm hart toedraagt.

Inspirerende contacten
De samenwerking tussen BeGlobal en Alpe d’HuZes, met name het team Merchandising, is in de loop der jaren alleen maar inniger geworden. “Je werkt samen met hele leuke mensen die zich belangeloos inzetten voor Alpe d’HuZes, elk met hun eigen verhaal, waarbij ze vaak hun verdriet maar ook hun optimisme delen. Het zijn die inspirerende contacten die, wat ons betreft, de samenwerking met Alpe d’HuZes nog lang zullen laten voortduren”, besluit André.

Feiten BeGlobal

  • BeGlobal wordt opgericht op 18 juni 2002 als importeur van Tsjechisch glaswerk door de huidige eigenaren Marco Horneman en André Noordwijk.
  • In april 2006 wint BeGlobal Promotions met de Bikini Appel de ‘Promotional Product of the Year’- prijs.
  • In 2010 neemt BeGlobal voor het eerst deel aan Alpe d’HuZes; daar wordt de basis gelegd voor een langdurige samenwerking.
  • BeGlobal wordt meerdere keren genomineerd en uitgeroepen tot ‘Promotional Company of the Year’.
  • BeGlobal is gevestigd in Waddinxveen en slaat de vleugels meer en meer uit naar het buitenland.