Marga te Velde: “Alpe d’HuZes is een cadeau voor je leven!”

29 Dec 2020

De Alpe d’HuZes-organisatie bestaat alleen uit vrijwilligers. Iedereen die z’n steentje bijdraagt doet dat vrijwillig. Al die helpende handen samen maken Alpe d’HuZes tot een succes. Mét elkaar, voor elkaar. 



Herman Houweling, voor eeuwig aan Alpe d'HuZes verbonden door het begrip 'Hermannetje', nam in 2009, als kankerpatiënt voor wie de oncologen weinig meer konden betekenen, deel aan Alpe d'HuZes. Ondanks zijn ziekte wilde hij een prestatie neerzetten. Niet alleen sportief. Zo veel mogelijk geld bij elkaar brengen was nog een belangrijker doel. Hij besefte donders goed dat het voor hem te laat zou zijn. Maar hij was overtuigd dat anderen zouden profiteren van door Alpe d'HuZes gefinancierd onderzoek.

Big Challenge
Herman boorde zijn zakelijke netwerk aan om te helpen een groot bedrag in te zamelen. Bij Imagro, een bedrijf dat helpt doelstellingen te vertalen in de juiste acties, vertelde hij over zijn voornemen. Hij deed dat zo overtuigend dat spontaan een projectgroep aan de slag ging. Big Challenge werd de naam van de actie, een logo werd ontworpen, een website gelanceerd en acties bedacht, zoals het verkopen van eigen T-shirts. Het werd een succes, Herman haalde meer dan 100.000 euro binnen. Zijn enthousiasme werkte aanstekelijk op de Imagro-medewerkers. Zó aanstekelijk dat 25 mensen ook naar Frankrijk wilden om de Alpe te beklimmen. Marga te Velde, specialist op het gebied van communicatie, was een van hen. “We waren te laat met inschrijven,” kijkt Marga terug, “maar we hebben dat opgelost door op een rustig moment clandestien tussen de ongeveer 1200 officiële deelnemers de berg te beklimmen.”

Groei
Herman heeft de Alpe slechts één keer mogen beleven. Begin 2010 overleed hij. Maar hij had in dat ene jaar heel wat losgemaakt. Marga: “Herman had zodanig aan de weg getimmerd dat vervolgens jaar na jaar meer Big Challenge-teams aan de start stonden. En belangrijker, elk jaar stroomde er meer geld binnen. Ik ben ervan overtuigd dat Herman trots op ons is. Zelf ben ik de actie blijven begeleiden. Ik heb mijn creativiteit ingezet om nieuwe acties te bedenken. En ik heb vanaf 2010 elk jaar deelgenomen, legaal.”

Cluster Communicatie
In 2016 was Big Challenge een geoliede machine”, vertelt Marga. “Ik ging op zoek naar een nieuwe uitdaging. Die vond ik als vrijwilliger binnen de Alpe d'HuZes-organisatie. Mijn rol werd coördinator van het Cluster Communicatie. Hieronder vielen toen PR, website, social media, nieuwsbrievenredactie, fotografen, radio en televisie, audiovisueel en evenementen. Een groot en actief cluster met 40 tot 100 vaste en tijdelijke vrijwilligers. Deelnemerswerving is in die tijd verder geprofessionaliseerd en geïntensiveerd. Hulpmiddel daarbij is ons nieuwe online platform opgevenisgeenoptie.nl. Het was een fantastische klus om met een dwarsdoorsnede van Alpe d’HuZes en onze Australische partner Funraising in drie maanden tijd een nieuw platform op te zetten. Het is gelukt en daar ben ik trots op.”

Deelnemers en donaties werven
Sinds 2019 is Marga lid van de werkgroep Deelnemerswerving en donatiewerving. Deelnemerswerving hoeft even geen aandacht te krijgen, de 2020-deelnemers zijn immers doorgeschoven naar 2021. Marga: “Het is nu alle hens aan dek om, ondanks de beperkingen van corona, deelnemers tot acties te inspireren die ertoe leiden dat de donaties die, als we 2020 en 2021 optellen, minimaal het dubbele bedragen van wat we met zijn allen in 2019 hebben weten in te zamelen! Maak gebruik van de workshops die de organisatie aanbiedt, de corona-ideeën op de website, je eigen actiepagina en verleid potentiële donateurs om deel te nemen aan onze acties rond Kerst en Pasen die we voor deelnemers organiseren.”

Verbonden aan de Alpe
Marga ziet nog geen eind komen aan haar al meer dan 10 jaar durend vrijwilligerschap. Daar heeft ze goede redenen voor: “De saamhorigheid, de kracht die daarvan uit gaat, de momenten van bezinning, ik kan het niet meer missen. Elk jaar leer je nieuwe mensen kennen, hoor ik nieuwe verhalen. Het is een warm gevoel deel uit te mogen maken van die grote Alpe d'HuZes-familie. En het is geweldig om te zien dat zoveel nieuwe deelnemers, ook bij BIG Challenge, meedoen. Zij geven zichzelf een cadeau voor het leven.”

 

->> En hangt de virtuele kerstboom op jouw actiepagina al vol?